keskiviikko 13. tammikuuta 2016

Markkinointiprojektin tietotekniikka

1. Paikallinen liike tekee markkinoinnista suurimman osan. Ketjulle kuuluu erilaiset kampanjat sun muut, jotka koskee jokaista ketjun myymälää.

2. Lehdet, Suorapostitus, puskaradio, facebook...

3. Suvin kehittelemä idea: Jos ostat yli 25 e tuotteen saat leiman ja sitä kautta tarpeeksi monella leimalla alennusta jostain muusta tuotteesta. On levinnyt globaaliin käyttöön vilalla. Erittäin hyvä tapa saada sitoutettua asiakkaita.

4. Suvi käänsi remontin kampanjaksi ottamalla kuvia remonttimiehistä ja mainostamalla niillä. Idea on mielestäni hyvä. On hyvä ajatella sen mukaan mitä tapahtuu lähiseudulla ja mikä on ajankohtaista ja mainostaa sitä kautta, koska se kiinnostaa ihmisiä.

5. On hyvä pysyä mukana mallistoissa ja muodissa. Siinä mitä ihmiset haluaa nykypäivänä ostaa. Ihmiset vanhenee, itsekkin vanhenee niin on tärkeä pysyä silti mukana siinä mitä nykypäivänä tapahtuu ja mitä kannattaa milloinkin myydä.

6. He eivät toteuttaneet kampanjaa jossa oli tarkoitus olla mahdollisimman huono asiakaspalvelia, eli olla tervehtimättä tai auttamatta, viilailla vaan kynsiä tiskin takana. Olisihan se muuten mielenkiintoinen, erilainen ja hyvä idea. Mutta asiakkaat tarvitsevat oikeasti apua ja kun he tulevat kauppaan ostoksille niin ei se varmaan olekkaan niin mukavaa. Mitään ei löydy, ei saa apua sovituskopilla, kun tarvitsee uutta kokoa tai muuta ja myyjät vaan möllöttää, koska se on se juttu. Tuollainen kampanja kävisi varmasti hetken päästä tylsäksi ja aiheuttaisi huonon asiakaskokemuksen.

7. Asiakkaat saadaan suvin mukaan kiinnittymään johonkin brändiin hyvän asiakaspalvelun eli palvelukokemuksen kautta.

8. Suvin myymälöiden markkinointi keskitetään kanta-asiakkaisiin. Monet panostavat siihen, että pyritään saamaan uusia asiakkaita ja sitouttamaan niitä. Minun mielestäni olisi tärkeämpää sitouttaa uusia asiakkaita. 

9. Ihmiset nykypäivänä käy katsomassa netistä löytyykö tälläistä mistään niin jotkut ostaa sieltä suoraan ja jotkut siirtyy kyseiseen kivijalkamyymälään sitä kyselemään. Kivijalkamyymälän etu tälläisessa tilanteessa on se, että siellä pystytään tekemään lisämyyntiä.

10. Voi ohjata kilpailijan palveluun, jos asiakas todella haluaa jonkun tietyn tuotteen ja vaihtoehdot joita liikkeessä ehdotat ei käy. Niin se ohjaaminen toiseen kilpailijan liikkeeseen on vaan palvelua. Jos asiakas löytää tarvitsemansa toisesta liikkeestä saat siitä hyvän palvelun maineen kun asiakas sen muistaa ja on tyytyväinen.

11. Asiakkaalle voi aina ehdottaa jotain vaihtoehtoa tuotteesta tai palvelusta. Kysyä lisäkysymyksiä yms.

12. Kun asiakas tulee kauppaan häntä pitää mennä tervehtimään ja kysyä kuinka voin olla avuksi jollain ilmaisulla mikä se nyt sattuu olemaankaan. Jos asiakas sanoo, vaikkapa, että vain katselee ja ei tarvitse apua, voi kysyä katseleeko hän jotain tiettyä ja silloin asiakas voi sanoa, että itseasiassa tälläistä etsin ja silloin on erittäin hyvä tilaisuus tehdä myyntiä.

13. Asiakkaita palvellaan kokonaisvaltaisesti siten, että ensin tervehditään sitten kysytään voidaanko olla avuksi ja jos voidaan niin sitten tuodaan ja esitellään tuotteita kokeiltavaksi. Ehdotellaan ja kerrotaan hinnoista ehkä myös lasketaan niitä uudestaan.

14. Hyviä työntekijöitä rekrytoidaan suvin mukaan niin, että kutsutaan ihmiset haastatteluun ja heillä on noin 2 min aikaan hurmata haastattelija. Hyvän työntekijän tunnistaa yleensä jo ensivaikutelmasta. Minun mielestäni tapa on nerokas, koska ei se, että osaa kirjottaa hyvän hakemuksen tarkoita sitä, että on hyvä asiakaspalvelija.

15. Sosiaalisella medialla on todella iso rooli tulevaisuudessa, koska ihmiset haluaa tietää tuotteista mitä ostaa. Muoti ja urheilubloggaajia on esimerkiksi paljon, jotka testaa erilaisia tuotteita ja kirjoittavat niistä arvosteluja ja kertovat mistä niitä saa. Sitä kautta he tekevät myyntiä, toimien itse mainosvälineenä. Tosin he saavatkin palkkaa ja mainostuloja, koska he tekevät sitä työkseen.

16. Vilan pelastaa juurikin se, että vaateketjuja vetäytyy suomesta. Se lisää heidän asiakkaitaan ja niin he tekevät tulosta.

17. He käyttävät whatsappia tehdäkseen erilaisia tilapäivityksiä.

18. Tulevaisuudessa hänellä on avata kahdenvuoden sisään Vila miestenvaateliike. Eli päästä siis miestenmarkkinoille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti