tiistai 8. syyskuuta 2015

Logistiikka

Yleisesti


Tavaran tilaamisprosessi

Tavaran tilaamisprosessi menee yleensä niin, että verkkokaupalta tilataan tavara josta verkkokauppa laittaa tuotteen tulemaan sen kuljetusfirman kautta missä sillä on sopimus. Jos kyse on matkahuollosta niin suomessa on matkahuollon paketeille yli 1200 noutopistettä josta tilaamansa tuotteen voi käydä hakemassa.


Verkkokauppa ja asiakas

Asiakkaasi saa mahdollisuuden valita hänelle parhaiten sopivan noutopisteen markkinoiden tiheimmästä ja parhaiten avoinna olevasta yli 1.200 noutopisteen verkostosta. Toimitusvahvistukseen liitetään Matkahuollon seurantakoodi, jolla asiakas voi seurata lähetystä Matkahuollon internetsivuilla. Asiakkaasi saavat saapuneesta lähetyksestä sähköisen viestin haluamallaan tavalla esim. tekstiviestinä.


Tavaralogistiikka

Sopivan kokoinen varasto takaa tuotteiden hyvän saatavuuden heikentämättä yrityksen maksuvalmiutta. Varastoriskiä voidaan pienentää pitämällä valikoimissa tilaustuotteita, jotka toimitetaan suoraan valmistajalta tai tukkurilta ilman välivarastointia. Verkkokaupan logistiikka käsittää tuotteiden virran aina valmistajalta tai tukkurilta asiakkaalle saakka. Sopivan välivaraston ylläpitäminen vapauttaa resursseja esimerkiksi verkkokaupan markkinoinnin käyttöön.


Kuljetukset verkkokauppaan

Tuotteiden sisään-ostot ja varastointi sitovat suuren osan verkkokauppayrityksen varoista. Pyrkimällä suurempiin kertahankintoihin ostohinta voi olla huomattavasti edullisempi, mutta ylisuuret ja väärin ajoitetut sisäänostot voivat johtaa myös maksuvalmiusongelmiin. Oleellista onkin löytää sopiva tasapaino tuotteiden hyvän saatavuuden ja varaston sitoman pääoman välille. Varaston sitomaa pääomaa ja sopivaa kokoa voidaan arvioida erilaisten mittareiden avulla. Yksinkertaisilla laskutoimituksilla voidaan mitata myös verkkokaupan muun logistiikan tehokkuutta ja toimitusten tuottavuutta.




Kuljetukset asiakkaalle

Tilauksen vastaanottamisesta ja toimittamisesta kannattaa lähettää asiakkaalle tietoa. Se on hyvää palvelua ja lisää luottamusta. Verkkokaupan tilauksen toimittaminen käsittää tuotteiden keräämisen varastosta, asianmukaisen pakkaamisen sekä lähettämisen. Kerääminen sujuu hyvin organisoidusta varastosta kätevästi varastopaikkojen ja tuotenumeroiden avulla. Tuotteiden keräämistä voidaan helpottaa myös verkkokauppaohjelmistosta saatavilla keräys- ja lähetyslistoilla. Verkkokauppaohjelmiston hyödyntäminen voi nopeuttaa myös lähettämistä esimerkiksi osoitekorttien automaattisen tulostamisen avulla. Tuotteiden pakkaamiseen kannattaa kiinnittää huomiota. Hyvin pakatut tuotteet säilyvät ehjinä, jolloin asiakas säästyy mielipahalta ja verkkokauppias palautuskuluilta. Verkkokauppa voi hankkia varastoinnin ja lähetyksen myös palveluna, jolloin resurssit voidaan keskittää sisäänostoihin ja markkinointiin. Varastopalvelun käytöstä saadaan paras hyöty, kun verkkokauppaohjelmisto integroidaan toimimaan automaattisesti yhdessä varastopalvelun järjestelmän kanssa.


Tuotteiden varastointi

Tuotteiden sisäänostot ja varastointi sitovat suuren osan verkkokauppayrityksen varoista. Pyrkimällä suurempiin kertahankintoihin ostohinta voi olla huomattavasti edullisempi, mutta ylisuuret ja väärin ajoitetut sisäänostot voivat johtaa myös maksuvalmiusongelmiin. Oleellista onkin löytää sopiva tasapaino tuotteiden hyvän saatavuuden ja varaston sitoman pääoman välille. Varaston sitomaa pääomaa ja sopivaa kokoa voidaan arvioida erilaisten mittareiden avulla. Yksinkertaisilla laskutoimituksilla voidaan mitata myös verkkokaupan muun logistiikan tehokkuutta ja toimitusten tuottavuutta.


Kustannukset


Toimitusten tuottavuus kertoo ovatko asiakkailta perityt toimituskulut kattaneet lähetyskuluja. Arvon ollessa 1 ovat laskutetut ja maksetut kulut tasapainossa. Jos arvo on alle 1, on osa kuluista jouduttu kattamaan tilauksen myyntikatteesta. Logistiikan tehokkuutta kannattaa mitata järjestelmällisesti ja useamman kerran vuodessa, jolloin mahdollisiin ongelmakohtiin voidaan reagoida nopeasti.


Oman verkkokaupan logistiikka


Tilaamisprosessi


Verkkokaupassani tilaukset menevät matkahuollon tai UPS-palvelun kautta. Matkahuollolle laitetaan siis paketti menemään asiakkaalle. toimituksessa menee suomessa yleensä vain muutama päivä. Matkahuollolla on yli 1200 noutopistettä suomessa. Jos asiakas haluaa tuotteensa suoraan kotiovelle toimitettuna ja maksun maksaa vasta siinä, onnistuu se UPS-palvelulla, jossa kuriiri tuo paketin ovellesi ja ottaa summan käteisenä luovutuksen yhteydessä.


Verkkokauppa ja asiakas


Asiakas saa verkkokaupassamme valita ensin palvelun jolla haluaa tavaran toimitettavan. Jos asiakas valitsee matkahuollon, voi hän valita haluamansa noutopisteen 1200 noutopisteen verkostosta. Asiakas saa matkahuollon seurantakoodin sähköpostiinsa, jolla voi seurata lähetystä netistä. Asiakas saa myöskin ilmoituksen puhelimeen tekstiviestillä silloin, kun paketti on noudettavissa. Jos asiakas valitsee UPS-palvelun, hän saa ilmoituksen tekstiviestillä puhelimeensa kun kuriiri on tuomassa paketti asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen.


Tavaralogistiikka


Verkkokaupassamme tavaralogistiikka toimii niin, että varasto on sopivan kokoinen ja varastossa on paljon tilaustuotteita, jotka myydään suoraan tukkurilta tai valmistajalta ilman välivarastointia.


Kuljetukset verkkokauppaan


Verkkokauppamme seuraa tarkasti tilastotietoja mm varaston kiertonopeuksista ja myynti tilastoja. Jotta verkkokaupassamme voitaisiin tehdä mahdollisimman hyvän kokoisia kertaostoja. Pyrimme tilaamaan paljon kerralla, jotta verkkokauppa säästää kuluissa.


Kuljetukset asiakkaalle


Lähetämme tilauksen lähettämisestä, toimittamisesta ja pakkaamisesta asiakkaalle tietoa, koska se on hyvää tietoa ja lisää luottamusta.


Tuotteiden varastointi


Pyrimme Musatukussa löytämään tuotteille hyvän varastointi tasapainon mahdollistamalla kuitenkin myös tuotteiden hyvän saatavuuden.


Kustannukset


Reagoimme logistiikasta aiheutuviin kustannuksiin laskemalla siitä aiheutuvia kuluja. Pyrimme pitämään lähetyksen kuluja sellaisena, ettei logistiikka syö lähetettävän tuotteen myyntikatteesta tuloja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti