perjantai 11. syyskuuta 2015

Hyvästi facebook

1.
Markkinoinnista


a) Marko toivottaa hyvästi Facebookille, koska siihen ei oikeastaan ole enää mitään järkeä yrittäjänä sijoittaa rahaa. Oli miten paljon sivutykkäyksiä tahansa Sivu saa todella vähän nykyään näkyvyyttä. Facebook ei markkinoinnin paikkana kuitenkaan ole ihan täysin kuollut, Strategia on vain vaihtunut. Jos saa kontaktin asiakkaisiinsa julkaisujen kautta ja ihmiset seuraavat sivuasi sen takia aktiivisesti Facebook mainonta alkaa tuottaa tulosta ja saat yritykseesi tai verkkosivullesi maksavia asiakkaita.


b) Olen samaa mieltä Markon kanssa siitä, että Facebookin markkinointi strategia on todellakin muuttunut. Asiat eivät ole niin kuin ennen, että sivulle sai helposti näkyvyyttä ja ihmiset ohjautuivat sitä kautta verkkokauppoihin. Nykyään ihmiset seuraavat vain newsfeediä, sillä tavalla, että katsovat sen vain äkkiä läpi eikä reagoi mihinkään sivuihin taikka mainoksiin.


c) Marko puhuu mielestäni täyttä asiaa tässä asiassa ja olen kaikissa esille tulleissa asioissa täysin samaa mieltä.


2.


a) Sähköpostikikkoja ja Facebook mainontaa ja olen huomannut ainakin itse Facebook mainontaa.
b) Kun palveluun ei panosteta ja on muutenkin huonoa, eikä mietitä asiaa tarkemmin niin asiakas pettyy. Olen samaa mieltä jos palvelu on huonoa, pettyisin itsekin.
c) Heidän mielestä ne ovat turhia, koska niistä ei ole mitään hyötyä.
d) Oikea viesti oikeaan aikaan, oikealle ihmiselle.
e) tarjous mainos Musatukun asiakkaille.
f) Yksinkertainen myyntipuhe on sellainen missä kerrotaan tuotteen nimi, hinta ja käyttötarkoitus. Ajattelen, että se joissain tuotteissa saattaisi olla riittävä, mutta, kun kyseessä on vähänkään isompi ostos.
g) Jos ihminen ei luota yritykseen ei synny kauppaa. Näinhän se asia on ja itsekin teen niin, en varmasti ostaa mistään tai mitään tuotetta mihin en pysty luottamaan. Yritys tuottaa luottamuksen myöskin myymälleen tuotteelle. Luottamusta voidaan rakentaa asiakaspalvelulla ja laadukkaalla hintalaatusuhteella. Yritetään siis luoda yritykselle hyvä maine, niin että tuotteisiinkin luotetaan.
h) Paljon enemmän luottamusta herättää se, että puhuu omana itsenään. Mielestäni ei pidä kirjoittaa kenellekään yrityksen nimellä. Sen voi tietenkin lisätä loppuun ja mainita jossain, että lukija tietää mistä viesti on tulossa, mutta pääasiassa siis pitäisi puhua omalla nimellään suoraan.
i) Asiakas on tärkeämpi. Asiakkaat on niitä jotka ostaa ja niitä jotka pyritään sitouttamaan yritykseen niin, että he ostavat jatkossakin.
k) Pysyviä tuloksia luovat sitouttaminen ja luottamuksen hankkiminen. Ne kulkevat oikeastaan käsikädessä toistensa kanssa, koska luottamus sitouttaa asiakkaita.



4.
a) Hyvä suunnitelma on parempi toteuttaa verkkomarkkinoinnissa heti, koska verkkomarkkinointi menee koko ajan eteenpäin ja uusia ideoita toteutuu koko ajan lisää. Joku saattaa vaikkapa hoksata ideasi, jota kehität aivan liian pitkään, koska haluat hyvästä täydellisen. Mielestäni hyvät ideat pitäisi käyttää heti ja kehittää niitä silloin kun ne ovat jo voimassa. Näin hyvästäkin ideasta saadaan jotain irti ennen kuin se jää muiden yritysten hyvien ideoiden jalkoihin.
b) Palaute, sekä hyvä että paha on korvaamatonta tietoa asiakaskunnastasi. Niiden avulla yrityksen parantaminen on paljon helpompaa. Positiivisesta palautteesta näkee mitkä asiat on hyvin ja mitä ei kannata muuttaa ja negatiivisesta palautteesta sen mikä puuttuu ja mitä voisi ehkä tehdä toisin. Nuo positiiviset ja negatiiviset palautteet yhdistettynä saadaan luotua asiakkaalle täydellinen asiakaskokemus ja luottamus yritykseen, joka johtaa hyvään yrityksen ja myynnin tilanteeseen, hyvään tulokseen.
c) Markkinointiin voi saada makuja ja hajuja luomalla jotain aivan erityistä mikä on yleensä itse keksittyä eli aivan oma juttu. Se saattaa erotella sinut tehokkaastikin muista kilpailijoista.


5.
Keskustelimme asiakkaan kanssa uuteen mainosmediaan sijoittamisesta. Pidimme molemmat hintaa korkeana, mutta potentiaaliakin vaikutti olevan. Teimme ainoan mahdollisen ratkaisun: päätimme kokeilla.
Sinäkin olet kuullut monta kertaa kanssayrittäjien ja monien muiden suusta kuinka tämä ja tuo mainoskanava ei toimi. Kuinka niissä ”ei ole mitään järkeä”. Olet luultavasti myös itse sanonut niin, aivan kuten minäkin.
Epämääräisten verkon hakemistopalvelujen kohdalla niin voi huoletta sanoa, mutta uskottavien medioiden kohdalla ehdottomuus ei kannata. Edes se, että tiedät tarkasti jonkun muun saaneen huonoja tuloksia jossakin mediassa, ei tarkoita välttämättä vielä mitään.
Mainosmyyjät puhuvat mielellään siitä, että kun mainos näkyy tarpeeksi monta kertaa, niin ihmiset alkavat huomata ja ostaa. Eikä se tietenkään täysin väärä käsitys ole. Ikävä juttu vain on, että sellainen taktiikka vaatii paksun lompakon. Pienen yrittäjän ole mitään järkeä hakea tuloksia samalla tavalla kuin isot ja rikkaat firmat tekevät.
Lähtökohta täytyy olla se, että ainakin kun mainostat jossakin, vastakaikua on kuuluttava heti. Heti ensimmäisellä kerralla, kun mainoksesi näkyy jossakin, täytyy asiakasehdokkailta tulla jonkinlaisia reaktioita. Vähintäänkin kyselyjä, mielellään tietysti muutama tilauskin.
Median valinnassa ratkaisevaa on se, kuluttaako tarpeeksi suuri joukko potentiaalisia asiakkaitasi juuri sitä kanavaa. Se ei kuitenkaan vielä yksin riitä. Voi olla nimittäin niin, että he ovat median parissa sinun kannaltasi väärässä mielentilassa.
Jos myyt tuotantoa tehostavaa palvelua teollisuusyrityksille ja tavoitat oikeat päättäjät kanavassa, jossa he yrittävät irrottautua arjesta, tulokset eivät välttämättä ole kovin hyviä.
Ja sitten taas voivat ollakin, jos onnistut esittämään asiasi oikealla tavalla. Tässä taas yhtälöön tulee mukaan viesti, jonka mainoksesi tarjoilee.
Mainoksesi kokonaisuuden täytyy mukailla sitä mielentilaa, jossa asiakasehdokkaasi on, kun hän viettää aikaa ko. median parissa. Ja viestin täytyy aktivoida häntä tekemään jotakin nyt heti.
Nyt muuttujia alkaa ollakin sitten jo niin paljon, että etukäteen kukaan ei voi tietää miten hyvin jokin mainosväline tai tietty media toimii juuri sinulle. Ainoa vaihtoehto on kokeilla ja mitata tuloksia.
Eikä yksi ainoa kokeilukaan riitä. Voi käydä niin, että jokin viesti ei toimi lainkaan ja jokin toinen toimii todella hyvin samaisessa mediassa.
Uuden median kokeilu kannattaa aloittaa mainoksella, jonka toimivuuden olet jo testannut muualla. Silloin et lähde liikkeelle aivan tyhjältä pöydältä. Ole kuitenkin valmis muokkaamaan ja kokeilemaan muillakin sisällöillä, sillä vain sitä kautta saat tietää mikä on sinun kannaltasi todella tehokas media ja mikä ei.











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti